Ogólne Warunki Zakupu Towarów
Ogólne warunki zakupu towarów obowiązujące w ENTE Sp. z o.o. z dnia 18.12.2017
- Niniejsze Ogólne Warunki Zakupu (OWZ) mają zastosowanie do wszystkich Zamówień składanych przez ENTE na zakup Towarów i wiążą Dostawców w pełnym zakresie, chyba że Strony uzgodnią inne warunki w formie pisemnej.
- Przyjmuje się, że OWZ dołączone do Zamówienia złożonego przez ENTE Dostawcy znajdują zastosowanie do wszystkich kolejnych Zamówień złożonych przez ENTE danemu Dostawcy, bez konieczności ich powtórnego doręczania.
- Dostawca potwierdza przyjęcie Zamówienia najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych od daty złożenia Zamówienia przez ENTE. Potwierdzenie przyjęcia Zamówienia nastąpić może w formie pisemnej, e-mail lub fax na adres lub numer ENTE podane w Zamówieniu. Brak potwierdzenia przyjęcia Zamówienia przez Dostawcę w terminie wyżej oznaczonym oznacza przyjęcie Zamówienia do realizacji.
- Domniemywa się, że osoba podpisująca przyjęcie Zamówienia w imieniu Dostawcy jest upoważniona do działania w jego imieniu.
- Potwierdzenie przyjęcia Zamówienia przez Dostawcę jest jednoznaczne z zaakceptowaniem przez Dostawcę niniejszych OWZ.
- Zamówienie może być zaakceptowane wyłącznie bez zastrzeżeń. Wszystkie warunki lub postanowienia określone przez Dostawcę w potwierdzeniu Zamówienia, które modyfikują, uzupełniają lub w inny sposób różnią się od warunków określonych w Zamówieniu i niniejszych OWZ są niedopuszczalne i będą uważane za niezastrzeżone, a umowa będzie uważana za zawartą na warunkach określonych w Zamówieniu złożonym przez ENTE.
- Cena netto wskazana w Zamówieniu zawiera wszystkie podatki (z wyjątkiem VAT), cła, ubezpieczenia i wszelkie inne koszty i opłaty poniesione przez Dostawcę podczas i w celu realizacji Zamówienia do momentu dostawy Towaru do siedziby ENTE, w tym koszty opakowania, transportu, załadunku i rozładunku.
- Termin realizacji zamówienia zostaje określony każdorazowo w zamówieniu.
- Dostawca powiadomi ENTE w przypadku wystąpienia wyrobu niezgodnego z wymaganiami oraz uzgodni zasady dotyczące dostawy takich wyrobów (ilości, oznakowania, itp.). Dostawca zobowiązuje się do powiadomienia ENTE o planowanych i/lub dokonanych zmianach w dostarczanym wyrobie /procesie. Dostawca ma obowiązek wdrażania wszelkich niezbędnych zmian w specyfikacjach, rysunkach, wymaganiach dotyczących realizowanego przez siebie procesu, wynikiem którego jest wyrób dostarczany do ENTE, łącznie z identyfikacją tych zmian.
- Dostawca gwarantuje, że posiada odpowiednio wykwalifikowany personel, zdolny zapewnić wymaganą jakość i zgodność z określonymi wymaganiami ENTE. W przypadku realizacji procesów specjalnych ENTE może przekazać dodatkowe wymagania dotyczące sposobu realizacji i zatwierdzenia tych procesów przez ENTE lub jej klienta.
- Dostawy Towaru przyjmowane są w siedzibie ENTE w godzinach otwarcia magazynu, tj. 7.00-16.00. Dopuszcza się możliwość przyjęcia dostawy poza godzinami otwarcia magazynów pod warunkiem, że zostanie to wcześniej uzgodnione pomiędzy ENTE i Dostawcą. W przypadku innego miejsca dostawy niż siedziba ENTE zostanie to wyszczególnione na Zamówieniu
- Dostawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody wynikłe z niedochowania terminu dostawy. Odpowiedzialność Dostawcy obejmuje wszelkie poniesione przez ENTE szkody, jak również wszelkie utracone korzyści w związku z niedochowaniem terminu dostawy. Dostawca jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania ENTE o wszelkich okolicznościach, które mogą mieć wpływ na opóźnienie dostawy Towaru. Dostawy częściowe są dopuszczalne, o ile zostały wskazane w Zamówieniu, lub uzgodnione z ENTE na piśmie (harmonogram dostaw). W przypadku zmiany harmonogramu dostaw przez Dostawcę jest on komunikowany do ENTE i musi zostać przez niego potwierdzony.
- W przypadku opóźnienia Dostawcy w realizacji Zamówienia, o co najmniej 5 dni roboczych lub w przypadku dostarczenia przez Dostawcę towaru niezgodnego z Zamówieniem ENTE uprawniona będzie do odstąpienia od Zamówienia bez odrębnego wezwania w terminie 21 dni roboczych od powzięcia wiadomości o okoliczności uzasadniającej odstąpienie od Zamówienia.
- W przypadku opóźnienia Dostawcy w realizacji Zamówienia o co najmniej 5 dni roboczych lub w przypadku dostarczenia przez Dostawcę Towaru niezgodnego z Zamówieniem ENTE uprawnione będzie do powierzenia wykonania Zamówienia osobie trzeciej na koszt i ryzyko Dostawcy.
- Ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia Towaru przechodzi na ENTE z chwilą potwierdzenia dostawy Towarów.
- Termin płatności zostaje każdorazowo określony w Zamówieniu i liczony jest od daty wpływu prawidłowo wystawionej faktury VAT do siedziby ENTE. Podstawą wystawienia faktury VAT oraz warunkiem jej płatności jest potwierdzenie przez ENTE dostawy kompletnego i nieuszkodzonego Towaru do siedziby ENTE.
- Na dokumencie dostawy oraz innych dokumentach związanych z realizacją Zamówienia, w szczególności takich jak: faktury Dostawca zobowiązany jest umieścić numer Zamówienia ENTE.
- Kontrola ilościowa dostarczonego Towaru oraz jego stanu po transporcie odbywa się w ciągu 7 dni roboczych po jego dostarczeniu do siedziby ENTE. W przypadku, gdy ilość towaru nie będzie zgodna z Zamówieniem i dokumentami dostarczonymi przez Dostawcę lub gdy dostarczony Towar będzie uszkodzony, ENTE sporządzi protokół odchyleń dostawy i poinformuje o tym Dostawcę faksem lub droga mailową. Dostawca zobowiązany jest wówczas w terminie 5 dni roboczych od daty zgłoszenia niezgodności przez ENTE na własny koszt wymienić wadliwy towar na nowy, wolny od wad i uzupełnić dostawę o brakujący Towar.
- Zobowiązanie ENTE do skontrolowania dostarczonych Towarów ogranicza się do kontroli rodzaju Towarów i właściwej ich ilości. Każda kontrola i zgłoszenie wad przez ENTE w okresie gwarancji lub rękojmi będzie uważane za złożone w terminie; ENTE nie jest związana żadnym terminem zawiadomienia Dostawcy o wadzie.
- Dostawca udziela dwuletniej gwarancji na Towar. Termin gwarancji liczony jest od dnia dostawy Towaru do siedziby ENTE.
- Jeżeli Zamówienie ENTE określa zamawiany komponent jako kluczowy z punktu widzenia bezpieczeństwa wyrobu finalnego ENTE, Dostawca jest zobowiązany zapewnić warunki wytwarzania i/lub dokumenty jakościowe gwarantujące bezpieczeństwo użytkowania komponentu.
- Dostawca gwarantuje, że parametry techniczne i wydajnościowe dostarczonego Towaru są zgodne z wymogami określonym w Zamówieniu. Wraz z dostawą Towaru Dostawca zobowiązany jest dostarczyć także wszelką dokumentację techniczną i certyfikaty wymagane dla wprowadzenia Towarów na rynek, w tym rynek polski lub odsprzedaży Towarów na rynku polskim zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i/lub inne dokumenty określone w Zamówieniu, np. świadectwo 3.1 wg EN 10204:2004. Niewykonanie obowiązku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym jest równoznaczne z opóźnieniem w wykonaniu zobowiązania przez Dostawcę,
- W okresie gwarancji Dostawca zobowiązuje się dokonywać naprawy lub wymiany Towaru w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wady przez ENTE. W przypadku, gdy Towar był już dwukrotnie naprawiany Dostawca zobowiązany jest w ramach gwarancji wymienić Towar na nowy, wolny od wad.
- Jeżeli Dostawca nie usunie wady Towaru lub nie dokona wymiany Towaru na nowy, wolny od wad w terminie, o którym mowa powyżej, ENTE jest uprawniona do usunięcia wady we własnym zakresie lub powierzenia jej usunięcia osobie trzeciej, na koszt i ryzyko Dostawcy, bez uszczerbku dla uprawnień ENTE wynikłych z niewykonania lub nienależytego wykonania Zamówienia. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania Zamówienia przez Dostawcę ENTE ma prawo obciążyć Dostawcę następującymi karami:
- w przypadku opóźnienia w dostawie w stosunku do terminu określonego i potwierdzonego przez Dostawcę z Zamówieniu – w wysokości 1% wartości Zamówienia za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia, jednak nie mniej niż 50 zł za każdy dzień opóźnienia;
- W przypadku opóźnienia w naprawie lub wymianie Towaru w ramach gwarancji lub rękojmi – w wysokości 1 % wartości Towaru objętego zgłoszeniem za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia, jednak nie mniej niż 50 zł za każdy dzień opóźnienia;
- W przypadku odstąpienia przez ENTE od Zamówienia z przyczyn niezależnych od ENTE, ENTE ma prawo naliczyć Dostawcy karę umowną w wysokości 25 % wartości Zamówienia.
- ENTE uprawniona jest do żądania od Dostawcy odszkodowania przewyższającego wysokość zastrzeżonych kar umownych na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego.
- ENTE uprawnione jest do przeprowadzenia działań weryfikacyjnych w zakresie procesów związanych z realizacją zlecenia, w tym w szczególności walidacji procesów/ kontroli pierwszej sztuki. Prawo weryfikacji dotyczy również klientów ENTE. ENTE może dodatkowo przekazywać (poza niniejszym zamówieniem) wymagania dotyczące zatwierdzania wyrobów i usług/ metod realizacji procesów/ wyposażenia/ zasad zwalniania wyrobów i usług/ kompetencji, w tym wymaganych kwalifikacji osób.
- ENTE uprawnione jest do kontrolowania procesu realizacji swoich zamówień w siedzibie dostawcy lub jego podwykonawcy (również w formie auditu w uzgodnionym terminie) oraz zastrzega sobie prawo do dostępu do wszystkich uzgodnień związanych z zamówieniem oraz do wszystkich zapisów związanych z jego realizacją. Prawo dostępu dotyczy również klientów ENTE oraz zewnętrznych organów kontrolujących.
- Przeniesienie praw i obowiązków Dostawcy oraz cesja należności ENTE wynikających z Zamówienia, wymagają pisemnej zgody ENTE pod rygorem nieważności. Dostawca zobowiązuje się do przekazywania wymagań (w tym w szczególności jakościowych) ENTE dotyczących danego zlecenia swoim dostawcom w całym łańcuchu dostaw.
- W zakresie nieuregulowanym w niniejszych OWZ zastosowanie ma prawo polskie, w szczególności Kodeks Cywilny.
- Wszelkie spory związane z Zamówieniem rozstrzyga sąd miejscowo właściwy ze względu na siedzibę ENTE.